Czy freelancer musi prowadzić działalność gospodarczą?


Może już od jakiegoś czasu zajmujesz się tłumaczeniami, tworzeniem stron internetowych, fotografią lub innym kreatywnym zajęciem, ale od czasu do czasu zastanawiasz się, czy działasz legalnie. Przepisy są zagmatwane, więc niechętni po nie sięgamy, ale ich nieznajomość, niestety nie zwalnia z ich przestrzegania. Postaram się uporządkować kwestię zatrudnienia/samozatrudnienia freelancerów. Oceń sama, czy to już czas założyć działalność gospodarczą i śpij (albo raczej pracuj) spokojnie!


Umowa o dzieło


Sprawą podstawową jest, że jako wolny strzelec, bez etatu, wszystkie zlecenia powinnaś realizować na podstawie umowy. Najkorzystniejsza jest umowa o dzieło z przeniesieniem autorskich praw majątkowych. Na jej podstawie odliczasz sobie 50% koszty uzyskania przychodu oraz nie płacisz ani ZUS-u ani VAT-u. Możesz ją podpisać wykonując większość dzieł, np.: tłumaczenia, artykuły, projekty stron www, logo, grafiki, zdjęcia, biżuteria na zamówienie, itp.

Jako osoba fizyczna, czyli nie prowadząca działalności gospodarczej z fiskusem rozliczasz się następująco:
  1. Jeżeli zawierasz umowę o dzieło z osobą fizyczną otrzymujesz od niej wynagrodzenie brutto. Przy rozliczeniu rocznym wpisujesz swoje przychody (kwotę brutto) z tytułu tej umowy w PIT w rubryce Inne źródła. Nie musisz odprowadzać zaliczek na podatek w ciągu roku.
  2. Jeżeli zawierasz umowę o dzieło z firmą, to ona jest płatnikiem, który odliczy i odprowadzi zaliczkę na podatek, a ty otrzymasz wynagrodzenie netto. Na koniec roku podatkowego powinnaś też dostać PIT-11, na podstawie którego rozliczysz się z fiskusem.
Kiedy jesteś początkującym freelancerem, wykonującym zlecenia od czasu do czasu, działalność na podstawie umowy o dzieło jest dla ciebie korzystna i, oczywiście, legalna. Jednak kiedy zlecenia stają się regularne i są głównym źródłem dochodu, a ty zaczynasz się bardziej reklamować, czas na założenie działalności gospodarczej.

Działalność gospodarcza


Z definicji działalność gospodarcza to działalność zarobkowa wykonywana w sposób ciągły i zorganizowany. Zastanów się czy możesz tak określić swoją pracę freelancera. Jeżeli odpowiedziałaś pozytywnie, to znaczy, że czas ją zalegalizować, aby uniknąć kłopotów. Plusem tego rozwiązania jest to, że dla niektórych firm staniesz się bardziej atrakcyjną kandydatka do współpracy: będziesz mogła wystawiać im faktury VAT, oraz będziesz sama zajmowała się rozliczeniem umów. 

Pamiętaj, że jeśli przerażają cię koszty prowadzenia własnej firmy możesz założyć "firmę na próbę" w inkubatorze przedsiębiorczości. Pisałam już o tym TU. Jest to o wiele tańsza opcja prowadzenia działalności, umożliwiająca wystawianie faktur i oczywiście 100% legalna; powiedziałabym, że stworzona dla freelancerów.

Baza wiedzy dla freelancerów


Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej  na temat prawnych aspektów pracy wolnych strzelców, odsyłam cię też do świetnego kompendium wiedzy - bloga praKreacja.pl - prowadzonego przez prawnika, Wojtka Wawrzaka. Pisząc ten post bazowałam na informacjach z jego Bazy Wiedzy. Polecam!

A na zakończenie ciekawostka. Czy wiecie skąd pochodzi termin freelancer? Otóż użył go po raz pierwszy szkocki pisarz Walter Scott w powieści Ivanhoe określając najemnych wojowników - wolne lance. Właściwie polski odpowiednik też ma korzenie militarne: wolni strzelcy. Ciekawe jak wyrazy poszerzają znaczenie, prawda?

No, a teraz drogie Panie, uzbrojone w wiedzę, przygotujcie lance do walki o swoje miejsce na rynku zawodów twórczych ;-) Jeżeli znacie kogoś, komu ten tekst pomoże rozwiać wątpliwości, to podzielcie się.
Czytaj dalej »

Zlecenia dla freelancerów - gdzie je znaleźć?

kobieta freelancer

Praca freelancera ma mnóstwo plusów: możesz wybierać ile pracować, nad czym, za ile i dla kogo, ale niesie ze sobą też pewną trudność - szukanie zleceniodawców. Jest to problemem szczególnie, jeżeli jesteś początkująca w branży. Na szczęście jest Jopillo - internetowy market z usługami.

Zalety Jopillo


Jopillo działa podobnie jak e-sklep, ale tutaj produktami są twoje usługi lub dzieła. Czym różni się od innych stron ogłoszeniowych? Jak tłumaczy autorka portalu, Izabela Chmielowiec, w jej serwisie freelancerzy, artyści, specjaliści, twórcy i studenci oferują konkretne usługi albo produkty, a nie tylko tworzą wizytówki z linkiem do portfolio. Czyli jeżeli tworzysz grafikę, nie reklamujesz się jedynie jako grafik X, ale określasz szczegółowo, co możesz zrobić dla potencjalnego klienta, np. stworzysz logo dla firmy określając cenę i czas realizacji. Osoba szukająca kogoś, kto zaprojektuje dla niej logo, szybko znajdzie twoją ofertę i po uzgodnieniu szczegółów transakcji zlecić ci wykonanie projektu. Jedną z funkcji portalu są wygodne formularze kontaktowe pomiędzy tobą, a zainteresowanym klientem, co ułatwia omówienie szczegółów i przyspieszyć finalizację zlecenia. 

Oczywiście możesz również stworzyć swoją wizytówkę z portfolio, a nawet filmem reklamowym, aby lepiej się zaprezentować potencjalnemu zleceniodawcy. 

Co możesz oferować


Ogłoszenia dodajesz do kategorii i podkategorii. Główne kategorie to: grafika i projektowanie, fotografia, audio i video, programowanie i IT, tekst i tłumaczenia, biznes, reklama i marketing, edukacja i szkolenia, handmade, rozrywka i imprezy, okolicznościowe (np. personalizowanie prezenty, catering, itp.), praktyczne (np. usługi budowlane), zdrowie i uroda, sport i rekreacja, lifestyle i artystyczne. Jak nie masz pomysłu na swoją działalność, przejrzyj podkategorie i dodane zlecenia, a pewnie szybko wpadniesz na pomysł, jakie usługi możesz oferować. Wciąż są kategorie, w których jest niewielka konkurencja - może warto właśnie nimi się zainteresować.

Koszty


Co ważne samo wystawienie ogłoszenia jest bezpłatne. Płacisz dopiero od zlecenia. Warto wiedzieć, że prowizja zmniejsza się wraz z liczbą wykonanych projektów i zadowolonych klientów. Początkowo wynosi 10%, jednak wystarczy wykonać 15 zleceń, z których będzie zadowolone 70% klientów, aby zmalała do 8%. Weterani serwisu, którzy wykonali już 500 zleceń przy 90% satysfakcji zleceniodawców płacą tylko 3% prowizji.

Polski Fiverr


Jopillo jest jeszcze dość młodym serwisem. Wystartował we wrześniu 2014 r. stąd ilość ogłoszeń jest tam nieduża w porównaniu do anglojęzycznego pierwowzoru Fiverr. Jednak jego dużą zaletą jest to, że jest serwisem polskim, więc znajdziesz tu głównie rodzimych wykonawców, z którymi łatwiej się komunikować i rozliczyć. Mam nadzieję, że szybko zdobędzie popularność i urośnie, bo bardzo ułatwia freelancerom najtrudniejszą część ich pracy - szukanie zleceń. 

Poznaj założycielkę


Na zakończenie polecam ci wywiad z przedsiębiorczą kobietą, która zainicjowała ten projekt, Izabelą Chmielowiec. Dzieli się w nim historią powstania portalu i tym jak godzi życie osobiste z prowadzeniem firmy. 

Korzystałaś już z Jopillo? Jak oceniasz ten internetowy market dla kreatywnych? 



Jolka radzi:

Załóż dziś konto na Jopillo, Utwórz ciekawe portfolio z pomocą ekspertów,np. Agnieszki Skupieńskiej, copywriterki i autorki poradników, która dzieli się swoją wiedzą też na blogu tosięopłaca.pl.





Fot. DTSP

Czytaj dalej »

Jaki szablon na Bloggera wygląda elegancko i profesjonalnie?



Blogger udostępnia nam dość dużo możliwości edycji szablonu: ogólnego wyglądu, układu kolumn, czcionek, kolorów. Jak dodatkowo znasz się na kodowaniu html i stylach css możesz świetnie dostosować stronę do swoich potrzeb. A jak nie, a należysz do wymagających indywidualistek, które chciałyby mieć unikalną i nowoczesną stronę, to jest dla ciebie rozwiązanie - gotowe szablony na bloggera.

Jest ich coraz więcej i są na prawdę piękne! Pamiętam, kiedy kilka lat temu chciałam zmienić szablon na innym prowadzonym przeze mnie wtedy blogu, byłam tak niezadowolona z efektu, że w końcu zostałam przy oryginalnym blogspotowym wyglądzie. Jednak dzisiejsze szablony są dużo bardziej funkcjonalne i profesjonalnie wykonane. Wiele z nich wzoruje się na tych dostępnych na konkurencyjnej platformie blogowej WordPress. Ważne, aby wybrać responsywny, bo świetnie prezentuje się na tabletach i smartfonach.

Pewnie zauważyłyście, że sama skusiłam się na zmianę skórki tego bloga. Jej autorką jest bardzo utalentowana Karolina, projektującą bardzo lekkie i eleganckie szablony.  Inne jej projekty możecie podziwiać na stronie Karografia. Znajdziecie tam nawet kilka darmowych szablonów do pobrania. Polecam! 

Dużym ich plusem jest możliwość edycji kolorów i czcionek z panelu bloggera, dzięki czemu samodzielnie dostosujecie wygląd bloga do swoich upodobań. Wspominam o tym, bo możliwość edycji gotowych szablonów nie jest standardem. Zwykle nie można dokonać żadnych zmian w panelu administracyjnym i jedyne poprawki możliwe są poprzez modyfikację kodu. Choć może i dobrze, bo w końcu instalujemy gotowy szablon, żeby nie tracić czasu na dopieszczanie go. 

Inny miejscem gdzie znajdziesz subtelne i bardzo kobiece szablony zarówno darmowe, jak i w wersji na zamówienie jest strona Grafiterka. Bardzo dużo pięknych i aż trudno uwierzyć, że darmowych szablonów możesz pobrać od Blokotka, a raczej Blokotki, bo to kolejna utalentowana autorka skórek na bloga. Ciekawym zbiorem szablonów jest też Templates4free - jak sama nazwa wskazuje są one darmowe.

Kiedy już znajdziesz wymarzony szablon, ściągnij go i wgraj na bloga. Zrobisz to w panelu administratora wchodząc  w menu Szablon > Utwórz/ przywróć kopię zapasową. Postępuj zgodnie z instrukcją na ekranie; dwa kliknięcia i gotowe. Jeżeli chcesz zobaczyć instruktaż krok po kroku polecam ci ten przygotowany przez Karolinę z Żyj Kochaj Twórz. Jeśli w ogóle nie lubisz zajmować się techniczna stroną bloga, możesz zlecić wgranie szablonu przez profesjonalistkę, np. na Karografia.

Ważne! Zawsze najpierw utwórz kopię zapasową szablonu. Jakby coś poszło nie tak, lub nowy szablon Ci się nie spodobał, będziesz mogła powrócić do poprzednich ustawień. 



Zdecydowałaś się odmienić blog na wiosnę? Pochwal się zostawiając link w komentarzu!


Czytaj dalej »

7 blogów o blogowaniu, których nie możesz nie odwiedzić

bloger blog


Jeżeli już blogujesz na pewno przyznasz, że blogowanie jest sztuką. I jak w przypadku każdej innej umiejętności, jeżeli chcemy być dobrzy, potrzebujemy treningu. Z doświadczenia wiem że najlepszymi nauczycielami są praktycy. Dziś chcę ci przedstawić blogerki - jakoś tak wyszło, że to same kobiety - od których uczę się sztuki pięknego przelewania myśli na ekran twojego komputera. 

Blogi są wymienione  w kolejności w jakiej wyłowiłam je z sieci.

1. Vademecum blogera - prowadzony przez Beatę Redzimską



Vademecum to dobra nazwa dla tego bloga. Znajdziesz tu mnóstwo wpisów o tym jak pisać i co pisać, żeby inni pokochali twój blog, chcieli go czytać  i polecać. Beata dzieli się też swoją wiedzą "od kuchni" - dowiesz się od niej jak spersonalizować blog na bloggerze, edytować zdjęcia, jakie dodatki zainstalować. Co więcej aktywnie wspiera i promuje innych blogerów w swojej Grupie Wzajemnego Wsparcia na Facebooku. Warto do niej dołączyć nie tylko, żeby pokazać swój blog ale i odkryć inne perełki w sieci. 

2. Żyj twórz kochaj - blog i studio kreatywne Karoliny Krzysztofiak 



Karolina również podsunie ci pomysły na interesujące wpisy i zdobywanie nowych czytelników. Poza tym doradzi jak promować bloga by w końcu zacząć na nim zarabiać. Dzięki udostępnionym tutorialom dostosujesz swojego bloga (zarówno na platformie Blogger jak i WordPress) do swoich potrzeb. Żyj twórz kochaj to też studio kreatywne zajmujące się identyfikacją wizualną. Jako właścicielka biznesu, Karolina przeprowadzi cię ścieżką od bloga do własnej firmy. Nie mogę nie wspomnieć o bardzo wartościowych darmowych materiałach dostępnych dla subskrybentów w strefie VIP.

3. Urszula Phelep Kreatywny Marketing - Urszula Phelep, założycielka i marka



Misją Urszuli jest pomoc kreatywnym kobietom w zaistnieniu w internecie, a tym samym wypromowaniu siebie i swojego talentu. Poza poradami dotyczącymi treści i formy wpisów, znajdziesz u niej techniczne tutoriale jak stworzyć piękny i funkcjonalny blog. Jednak na blogowaniu życie się nie kończy - Urszula doradza też jak czerpać maksimum zysków z Facebooka oraz tworzyć e-produkty. Wisienką na torcie są inspirujące wywiady z blogerkami

4. Whitepress


Chciałam jeszcze wspomnieć o Whitepress - platformie wspierającej reklamę internetową i content marketing. W ich bazie wiedzy znajdziesz wskazówki dotyczące zarabiania na blogu, tworzenia treści i pozycjonowania. Poza tym możesz tu znaleźć wydawcę, który zleci ci napisanie lub zamieszczenie na twoim blogu artykułu sponsorowanego. 

Polecam ci też te trzy strony anglojęzyczne - skoro większość trendów przychodzi do nas zza wielkiej wody warto być na bieżąco.

5. I Can Build a Blog by Dana Fox



Polecam ze względu na świetne tutoriale do bloggera oraz przystępny dla każdego kurs html i css. Poza tym Dana daje mnóstwo porad dotyczących tworzenia bloga. 

6. Helplogger


Kopalnia wiedzy dla tych, którzy chcieliby pobawić się kodem html, ale nie mają żadnej wiedzy. Dzięki udostępnionym gotowym rozwiązaniom poprawisz kod bloggera bez pomocy informatyka. 

7. The Nectar Collective by Melyssa Griffin



U Melyssy z kolei znajdziesz mnóstwo pomysłów jak zmonetyzować swój blog i lepiej wykorzystać potencjał mediów społecznościowych. Już sam wygląd i język bloga jest świetną lekcją.


A kto jest twoim blogowym guru? Poleć nam! 

Fot. DTSP
Czytaj dalej »

Inkubator przedsiębiorczości - który wybrać?

inkubator przedsięciorczości

Idzie wiosna, czas na start-up! Niedawno przeczytałaś tekst o Akademickim Inkubatorze Przedsiębiorczości (AIP). Nie jest to jedyna instytucja pomagająca startującym przedsiębiorcom. Znalazłam jeszcze dwa inkubatory świadczące zbliżone usługi. Podobnie jak AIP są fundacjami. W tabeli poniżej znajdziesz porównanie ich głównych cech. Mam nadzieję, że to zestawienie pomoże Ci w wyborze najkorzystniejszej opcji.



Dostępność
dla każdego, kto nie prowadzi działalności gospodarczej lub nie jest współudziałowcem spółki.
Po akceptacji projektu przez Dyrektora Inkubatora i podpisaniu umowy
dla każdego.
Możesz też pracować na etacie lub mieć własną działalność – będziesz się rozliczać z pracodawcą na podstawie faktur.
Po akceptacji projektu przez Koordynatora Oddziału i podpisaniu umowy.

dla każdego.
Możesz też pracować na etacie lub mieć własną działalność – będziesz się rozliczać z pracodawcą na podstawie faktur.
Po akceptacji projektu przez Koordynatora Oddziału i podpisaniu umowy.

Usługi w abonamencie miesięcznym:
Osobowość prawna
(NIP, REGON, KRS)
Tak
Wszystkie umowy podpisywane przez Dyrektora Inkubatora
Tak
Wszystkie umowy podpisywane przez Koordynatora Oddziału
Tak
Wszystkie umowy podpisywane przez Koordynatora Oddziału
Obsługa księgowa
Tak - do 25 dokumentów księgowych

Tak - do 25 dokumentów księgowych
Tak – do 25 dokumentów księgowych
Obsługa prawna
Tak – 2,5 h miesięcznie
Tak – 2,5 h miesięcznie
tak – 2 h miesięcznie
Co-work (przestrzeń biurowa)
Tak – 50 biur dostępnych w 24 miastach na terenie całego kraju.
Tak – biura dostępne w 22 miastach na terenie całego kraju.
Tak – biura i sale konferencyjne w na Krakowskim Przedmieściu  w Warszawie
Wirtualne biuro (adres do korespondencji)
Tak
Tak. Adresy w Katowicach, Krakowie,  Łodzi, Warszawie.
Tak. Adres biura w Warszawie
Forma współpracy
Umowa o dzieło/zlecenie
Umowa o dzieło/zlecenie
Umowa o dzieło/zlecenie
Konsultacje biznesplanu
Tak z Dyrektorem Inkubatora.

Tak z Koordynatorem.
Odpłatne napisanie biznesplanu dla własnej działalności
Tak.
Odpłatne napisanie biznesplanu dla własnej działalności
Szkolenia/ mentoring
Tak - oferta darmowych szkoleń. Opieka mentora.
Tak – spotkania mentoringowe z doświadczonymi przedsiębiorcami.
Tak. Stała opieka Koordynatora Oddziału
Pomoc IT
nie
Tak – stworzenie strony-wizytówki
tak
Doradztwo marketingowe
Każdy oddział ma dział marketingu i promocji odpowiedzialny za start-upy.
tak
tak
Dotacje/ pomoc w pozyskaniu funduszy
Po 3 miesiącach możliwość starania się o dofinansowanie (tzw. Seed Capital)

Tak – odpłatna usługa pisania biznesplanów i wniosków o dofinansowani, np. PUP i UE.
Program wsparcia – dotacja (pierwszeństwo w uzyskaniu mają studenci i absolwenci uczelni przy której działa inkubator).
Doradztwo przy pozyskiwaniu dotacji (PUP i UE)
Promocja start-upu
Tak – wizytówka na stronie AIP
Tak – Giełda Zleceń
Tak – giełda zleceń na stronie fundacji.
Czas inkubacji
Umowa na czas nieokreślony z 1 miesięcznym wypowiedzeniem.
Umowa na czas nieokreślony z 1 miesięcznym wypowiedzeniem; minimalnie 2 miesiące.
Umowa na czas nieokreślony z 1 miesięcznym wypowiedzeniem; minimalnie 2 miesiące.
Możliwość zawieszenia dzialalności
Tak – max. 3 miesiące (opłata zredukowana do 50 zł)
Tak – max. 3 miesiące (opłata zredukowana do 50 zł)
Tak – max. 3 miesiące (opłata zredukowana do 50 zł)
Pomoc po wyjściu z inkubatora
Pierwszeństwo w dostępie do usług współpracy biznesowej, tzw. Business Link
Tak – odpłatna pomoc księgowa, prawna, marketingowa, informatyczna, doradcza,
Tak – odpłatna pomoc księgowa, prawna, marketingowa, informatyczna, doradcza
Koszt miesięczny
300 zł netto
Każdy współzałożyciel podlega dodatkowej opłacie 50 zł.

250 zł netto
Każdy współzałożyciel podlega dodatkowej opłacie 50 zł.
Przy zatrudnieniu ponad 3 osób – każda następna osoba podlega opłacie 25 zł.
250 zł netto
Każdy współzałożyciel podlega dodatkowej opłacie 50 zł.
Przy zatrudnieniu ponad 3 osób – każda następna osoba podlega opłacie 25 zł.

Istnieją również inkubatory, które świadczą usługi doradcze i szkoleniowe, a także dotują nowe przedsięwzięcia. Najłatwiej je znaleźć wpisując w wyszukiwarce "inkubator przedsiębiorczości" i twoje miasto wojewódzkie. 

Działasz już w ramach inkubatora przedsiębiorczości? Podziel się historią swojego sukcesu!

Czytaj dalej »
Niektóre linki na tym blogu są linkami partnerskimi, które mogą zapisywać pliki cookie w twojej przeglądarce.
Co to są linki partnerskie?
Copyright © 2014 Jolka potrafi... , Blogger
Do góry