Pisanie sprawia ci przyjemność? Prowadzisz blog? Komentujesz dużo w mediach społecznościowych? Może czas zacząć zarabiać na pisaniu? Wzmocnienie roli internetu w promocji biznesu, marki, czy inicjatyw obywatelskich sprawiło, że wciąż wzrasta zapotrzebowanie na copywriterów, którzy zapełnią treścią strony internetowe czy fan page'e. Dlaczego nie wykorzystać tego, aby połączyć przyjemne pisanie z pożytecznym zarabianiem złotówek?
Jak pracuje copywriter
Pisanie tekstów na zamówienie różni się od tworzenia ich dla przyjemności. Copywriter musi dobrze poznać klienta i jego oczekiwania. Stworzony tekst ma wywołać określoną reakcję odbiorcy. W wielu przypadkach jest to wzbudzenie pragnienia jakiegoś produktu czy usługi. Czasem jest to zaintrygowanie i rozbudzenie ciekawości. Innym razem zachęcenie do współpracy. Określenie funkcji tekstu w czasie rozmowy ze zleceniodawcą jest więc kluczowym elementem tej pracy. Następnie trzeba wybrać formę, która najlepiej wywoła zamierzony efekt na określonej grupie docelowej. W końcu innego języka używa się w komunikacji z bankierami, a innego z nastolatkami.
Zabrzmiało dość poważnie, ale w rzeczywistości wcale nie trzeba być mistrzem pióra jak Mickiewicz, żeby sprostać temu zadaniu. Jak pewnie zauważyłaś, w przypadku tekstów na strony www, liczy się raczej prosty, konkretny przekaz bez zbędnych ozdobników.
Więcej w tym temacie znajdziesz w poście gościnnym 4 grzechy copywritera - jak pisać skuteczne teksty?
Drugim ważnym elementem pracy jest wycena zlecenia. Panuje tu duża rozbieżność wynagrodzenia w zależności od rodzaju tekstu i doświadczenia copywritera. Czasem na początku kariery można napisać kilka tańszych lub nawet darmowych tekstów w zamian za pozytywne opinie i polecenie kolejnym zleceniodawcą. Jednak jeżeli zamierzasz zarabiać na pisaniu, lepiej dość szybko ustal co i za ile. O wycenie tekstów za chwilę.
Trzecim bardzo ważnym elementem pracy jako autor tekstów na zlecenie jest pozyskiwanie zleceniodawców. Na szczęście w ostatnim czasie pojawiło się wiele portali, na których można się reklamować (czasem nieodpłatnie) i nawiązywać współpracę. Warto założyć sobie na nich konto i dodać portfolio tekstów, aby potencjalny zleceniodawca od razu mógł zobaczyć twój warsztat. Może ci to oszczędzić pisania "tekstów próbnych" i pomoże uzasadnić wycenę zlecenia. Odsyłam do poprzednich postów o kilku takich wirtualnych targach pracy: Zlecenia dla freelancerów, Blogerze daj się znaleźć reklamodawcy.
Ucz się copywritingu od najlepszych
Na starcie przygody z copywritingiem warto dobrze się przygotować. Poznać warsztat i żargon branżowy, dowiedzieć się jak wycenić zlecenie, gdzie znaleźć wiarygodnych zleceniodawców, jak przygotować efektowne portfolio, jak rozliczać zlecenia i w końcu, jak zwiększyć dochody z pisania na zamówienie.
Ponieważ uważam, że najlepiej uczyć się od praktyków, polecam ci Agnieszkę Skupieńską, copywriterkę z sześcioletnim stażem w branży, która utrzymuje się z pisania. Na podstawie tego doświadczenia powstała książka pełna konkretów "Zostań freelancerem". Jeżeli wolisz bardziej interaktywną formę nauki, sprawdź też kurs Agnieszki: "Zacznij zarabiać na pisaniu." Obie pozycje poprowadzą cię od "zera" do copywritera i pomogą szybko być postrzeganą jako profesjonalistka. Od ponad roku śledzę bloga Agnieszki i obserwuję jak się rozwija. Polecam ci zajrzeć i tu tosieoplaca.pl po sporą dawkę wiedzy, inspiracji, a nawet informacji o jej zarobkach.
Próbowałaś już swoich sił jako autorka tekstów? Co jest dla ciebie najtrudniejsze w tej pracy? Co jest największym plusem? Może chcesz polecić jeszcze inne kursy czy książki w tej tematyce?
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz