Czy dropshipping rzeczywiście się opłaca?



Dropshipping jest przedstawiany jako sposób na obniżenie kosztów prowadzenia sklepu internetowego. Skąd wynikają te oszczędności i czy rzeczywiście jest to sposób na tani e-sklep? Sprawdziłam ofertę kilku popularnych hurtowni z różnych branży oraz oprogramowania służące do integracji platformy sprzedażowej z nimi. Oferta jest bardzo zróżnicowana, zobacz sama.

W moim zestawieniu znajdziesz hurtownie:

  • Hurtowniak - wielobranżowa, oferująca produkty w kategoriach dom, ogród, biuro, gastronomia, sport i turystyka, warsztat/magazyn, elektronika.
  • Bagexpress - oferuje galanterię skórzaną: torebki, aktówki, paski, portfele.
  • Centrala zabawek - to oczywiście zabawki i pomoce edukacyjne
  • Bio i eko - artykuły ekologiczne: kosmetyki, żywność, zioła i suplementy, artykuły dla niemowląt, literatura tematyczna
  • Chico Chica - srebrna biżuteria i półfabrykaty do jej tworzenia
  • Bimago - producent i dystrybutor dekoracji ściennych jak fototapety, naklejki, obrazy
  • Big Buy - duża międzynarodowa hurtownia wielobranżowa dostarczająca m.in. AGD, elektronikę, odzież, kosmetyki, oryginalne prezenty, itp. 

Czy współpraca z hurtownią na zasadzie dropshipping jest bezpłatna?


Okazuje się, że różnie bywa. Są hurtownie które nawiązują współpracę bez dodatkowych kosztów na podstawie umowy o współpracę lub akceptacji regulaminu. Należą tu: Hurtowniak, Bimago, Centrala zabawek, Chico Chica.

Natomiast w Bio i eko na początku współpracy należy jednorazowo wykupić bazę produktów (plik CSV/XML) a to koszt 3 499 zł. Sporo. Z kolei w Bagexpress zapłacisz abonament roczny wysokości 99 zł. W przypadku hiszpańskiego Big Buy, aby móc korzystać z atrakcyjnych zniżek i nielimitowanych wysyłek dropshipping musisz wykupić Pakiet hurtowy pro, na który składa się wpisowe €45 plus abonament €15/mieś. Też dość drogo.

Jakie koszy ponosi sprzedawca


Tak jak w przypadku tradycyjnego e-sklepu, zapłacisz za przesyłkę towaru do klienta. W przypadku zwrotów i reklamacji, jeżeli klient przesyła towar do ciebie, pokryjesz też koszty dostarczenia go do hurtownika.

Dodatkowym wydatkiem będzie automatyczna integracja sklepu z hurtownią (no chyba, że jesteś informatykiem i samodzielnie ustawisz zadania cron). Warto ją przeprowadzić, bo dzięki temu produkty ze zdjęciem, opisem i stanami magazynowymi automatycznie pojawią się na twoich wirtualnych półkach. Co więcej stany magazynowe będą się regularnie aktualizować, a w niektórych przypadkach będzie możliwa automatyzacja składania zamówień u dystrybutora. Cena integracji nie różni się dla hurtowni tradycyjnych i dropshipping.

Wiele silników sklepowych oferuje moduły integracyjne z hurtowniami, np. Sky-Shop czy Redcart. Kosztują one odpowiednio 29 zł/mieś. netto i 50 zł/mieś. netto. W przypadku Sky-Shop moduł można też wykupić za 1500 zł netto.

Alternatywą jest niezależne oprogramowanie jak A2C firmy E-mo w cenie 400 zł netto za pierwszy rok użytkowania (i 150 zł za każdy kolejny rok).

Co otrzymujemy od hurtowni


Każda hurtownia oferuje swoim partnerom bazę danych produktów; jak widziałaś powyżej czasem trzeba za nią zapłacić. W bazie znajdziesz zwykle: zdjęcie produktu, opis, cenę hurtową i sugerowaną cenę detaliczną. Niektóre hurtownie oferują pełną obsługę posprzedażową, czyli przyjmują zarówno reklamacje jak i zwroty pełnowartościowego towaru. Są to: Bagexpress, Centrala zabawek, Bio i eko. Z kolei Big Buy i Hurtowniak nie dają takiej możliwości (czyli obsługują wyłącznie reklamacje wadliwego towaru).

Inne koszty prowadzenia e-sklepu


Zastanawiając się nad opłacalnością otwarcia e-sklepu dropshipping, do powyższych kosztów powinnaś doliczyć też pozostałe koszty związane z prowadzeniem firmy e-commerce czyli: ZUS, podatek, obsługę prawno-księgową, oprogramowanie e-sklepu, hosting i domena, pozycjonowanie i marketing.

Gdzie jest oszczędność w dropshippingu


Jak widzisz w przypadku dropshippingu ponosisz wiele kosztów takich samych jak w przypadku posiadania własnego magazynu lub zakupów u hurtownika, ale...

  • Nie musisz mieć/wynajmować  powierzchni magazynowej, co jest szczególnie ważne jeśli sprzedajesz produkty gabarytowe, np. meble albo masz bardzo dużo produktów. 10 mmagazynu to często koszt ok. 150 zł miesięcznie. Dzięki temu możesz prowadzić swój biznes też w małym mieszkaniu i z dowolnego miejsca na ziemi.
  • Nie zamrażasz kapitału inwestując w towar, ponieważ płacisz dopiero kiedy klient zapłaci tobie.
  • Nie musisz zatrudniać dodatkowej osoby do obsługi zamówień, np. pakowania. Może teraz sama się tym zajmujesz, ale czy dasz sobie radę kiedy twój biznes urośnie. A poza tym, pomyśl, co mogłabyś robić, gdyby ktoś przejął za ciebie wysyłkę towaru? Może pozyskiwać nowych klientów, albo aktywizować ich na fanpage'u?
  • W wielu przypadkach hurtownia zajmuje się reklamacjami, a ty zyskujesz czas.
  • Duża hurtownia ma korzystne zniżki u firm kurierskich, z których będziesz mogła skorzystać i ty. 
Podsumowując, prowadzenie sklepu internetowego w modelu dropshipping to podobny koszt jak w przypadku posiadania takiego sklepu i własnego magazynu. Jednak bez wątpienia łatwiej rozpocząć działalność, ponieważ potrzebny jest mniejszy kapitał na start. Kiedy biznes już rozkwitnie, prostsza jest też obsługa zamówień i logistyka dostawy towaru, dzięki czemu ograniczysz liczbę zatrudnionego personelu. Wydaje mi się, że największą zaletą jest uwolnienie dużej ilości czasu, który będziesz mogła przeznaczyć na to czym powinien głównie zajmować się sprzedawca, czyli sprzedażą - i to właśnie daje szansę znacznego zwiększenia twoich potencjalnych dochodów!

Korzystasz z usług którejś z wymienionych hurtowni? Jak układa się współpraca? Może ktoś ze znajomych prowadzi e-sklep z wykorzystaniem dropshipping - jak sprawdza się to rozwiązanie? A może znasz kogoś, komu ten artykuł by się przydał - podziel się nim!

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Niektóre linki na tym blogu są linkami partnerskimi, które mogą zapisywać pliki cookie w twojej przeglądarce.
Co to są linki partnerskie?
Copyright © 2014 Jolka potrafi... , Blogger
Do góry