Jak wyrażać własne zdanie i mówić o emocjach?



Mówię: "Tak," a w głowie krzyczę: "Nie!" Z uśmiechem zgadzam się na coś, na co nie mam najmniejszej ochoty. Wstyd mi przyznać się, że zadanie, na które się zgodziłam mnie przerasta. Mam opory wyegzekwować, żeby ktoś zrobił dla mnie to, co obiecał. To taki mały rachunek sumienia z mojego życia. Też ci się to zdarza? U mnie raz lepiej, raz gorzej. Wiem jednak, że ciągle muszę pracować nad asertywnością.

Co to znaczy być asertywnym?


Asertywność czasem mylona jest z byciem bezczelnym, roszczeniowym, egocentrycznym. Prawdziwa asertywność do szacunek do siebie i do innych. Wyznaczasz swoje granice i dbasz by nikt ich nie naruszał. Szanujesz też granice, które wyznaczyli twoi bliscy, koledzy z pracy, szef. I mówisz o tym czego oczekujesz. My kobiety podobno mamy z tym problem, bo przecież "jak można się nie domyślić!"

Jak komunikować się asertywnie?


Dobre pytanie. Znalazłam niedawno ciekawą receptę na blogu, który śledzę, trenerki Kamili Rowińskiej. Podaje bardzo prosty schemat asertywnego, a nie agresywnego, komunikatu:
  1. zastanów się, co czujesz i wyraź to, np. Czuję się smutna/ zdezorientowana/ zażenowana...
  2. powiedz, jakie zachowanie drugiej osoby wywołała w tobie to uczucie, np. kiedy ty krzyczysz/ spóźniasz się...
  3. wyraź swoje oczekiwania, np. Chciałabym/ Oczekuję, żebyś przychodził na czas.
Powtórzę jeszcze raz: Czuję... kiedy ty... . Oczekuję... . 

Polecam ci serię nagrań z bloga Kamili. Zacznij od Jak być asertywną. Jak już przesłuchasz polecam kontynuację serii: Jak powiedzieć szefowi, że masz ZA DUŻO pracy? (to dobre!), Wycofaj się z podjętej decyzji! Widziałam też zaplanowaną bezpłatną konferencję online: Asertywność i Pewność Siebie – Fundamenty Silnej Osobowości, która będzie we wtorek 12 czerwca o godz. 20. Program jest obiecujący:

  • sposoby na wzmocnienie pożądanych przez nas zachowań u osób w naszym otoczeniu. Tu będę robić notatki, bo jestem mamą (i żoną) i zamierzam użyć tej wiedzy od razu.
  • 13 konkretnych wskazówek, jak podnieść swoja pewność siebie. Kto tego nie potrzebuje... choćby od czasu do czasu.
  • jak przezwyciężyć strach w sytuacjach, które do tej pory były dla ciebie nie do przejścia. To też przydatne. 

kamila rowińska bezpłatne szkolenie

Rezerwuję sobie ten czas. A ty? 

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Niektóre linki na tym blogu są linkami partnerskimi, które mogą zapisywać pliki cookie w twojej przeglądarce.
Co to są linki partnerskie?

Zostaw swojego maila, powiadomię Cię o nowych postach

Copyright © 2014 Jolka potrafi... , Blogger
Do góry