Jak wydać książkę, czyli kilka słów o self-publishing

self-publishing wydawnictwo

Marzyłaś kiedyś, żeby wydać własną książkę? Może nawet już ją piszesz? A myślałaś jak ją wydasz? Coraz więcej nowych polskich autorów decyduje się na samodzielne wydawanie swoich utworów. Nic dziwnego, bo kiedy porówna się tę opcję ze współpracą z wydawnictwem, okazuje się, że self-publishing ma dużą przewagę. Przede wszystkim obniża koszty, przyspiesza wejście książki na rynek i gwarantuje wyższe dochody.

Przyznam szczerze, że kiedyś gdybym chciała napisać książkę, na pewno starałabym się podpisać umowę z wydawnictwem. To w końcu eksperci od wprowadzania książek na rynek. Jednak po tym jak natknęłam się na Magdę Bębenek, okazało się, że miałam zupełnie błędne pojęcie o rynku wydawniczym. Magda samodzielnie wydała inspirująco-motywującą książkę "Polka potrafi", która spotkała się z ciepłym przyjęciem przez szerokie grono kobiet (jestem w trakcie lektury, recenzja wkrótce) i jak przekonuje była to świadoma i trafna decyzja. Dlaczego?

Ile trwa wydanie książki w wydawnictwie


Wydawnictwa są zalewane ogromną ilością tekstów. Może minąć wiele tygodni zanim twój doczeka się przeczytania i recenzji. Istnieje też ryzyko, że zostanie odrzucony, nie dlatego, że jest zły, ale dlatego, że recenzenci muszą dostosować ilość publikacji do możliwości wydawnictwa, więc wybierają pozycje o największym potencjale komercyjnym (a to ocena subiektywna) oraz zbliżone do tradycji danego wydawnictwa.

Selekcja to dopiero pierwszy etap. Będziesz musiała czekać kolejne tygodnie, aż tekst zostanie zredagowany, sprawdzony pod kątem poprawności językowej i przygotowany do druku. Jak widać cały proces może potrwać kilka miesięcy, więc jest to opcja tylko dla cierpliwych.

W przypadku self-publishingu po prostu kończysz pisać książkę, szukasz dostępnego redaktora i korektora (zajmuje się tym wielu freelancerów), zlecasz łamanie tekstu i projekt okładki, znajdujesz drukarnię i gotowe. Sama wybierasz kto, kiedy i za ile pomoże ci w wydaniu książki.

Jak wydawnictwo promuje autora


Smutna prawda jest taka, że zwykle w ogóle nie promuje (no chyba, że jesteś już sławna). Jeżeli debiutujesz, to ty będziesz odpowiadała za cały marketing, czyli promocję w internecie i innych mediach, spotkania autorskie i konferencje. Sam fakt, że wydawnictwo przekaże twoją książkę do księgarni nie pomoże jej sprzedać - tam przecież półki uginają się od książek.

Czyli zarówno jako własny wydawca jak i autor związany umową z wydawnictwem, promujesz się sama - po co więc odstępować wydawnictwu większą część honorarium autorskiego?

Ile autor zarabia na książce


Są wydawnictwa, które płacą tylko 10 -20% od ceny hurtowej książki. To bardzo mało w porównaniu do nakładu pracy potrzebnego do napisania dobrej książki. Spotkałam też mniej znane, które płacą więcej, ale stawka określona jest nieco złowrogim "do" (sprawdź np. WFW). Co gorsza na wypłatę honorarium obliczanego procentowo często długo się czeka.

Jako self-publisher zarabiasz ty. Oczywiście część pieniędzy pokryje koszty publikacji i dystrybucji książki, ale jak wspomniałam wyżej, samodzielnie na pewno znajdziesz dużo tańszych podwykonawców.

Ile kosztuje wydanie książki


Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ ceny są bardzo zróżnicowane. Wycena zwykle obejmuje redakcję, korektę, skład tekstu, projekt okładki, druk i dystrybucję. Na wszystkie te usługi naliczane są marże, które po zsumowaniu mogą dać dość pokaźną kwotę.

Pomoc w wydaniu książki


Jeśli obawiasz się, że nie ogarniesz całego procesu wydawania książki lub nie masz czasu na wyszukiwanie i porównywanie podwykonawców, możesz skorzystać z usług firm pomagających w samodzielnej publikacji książki. Współpracując z nimi wciąż masz większe możliwości decydowania o formie książki oraz czasie jej wejścia na rynek, a spada z ciebie ciężar wyszukiwania korektorów, grafików, drukarni, itp. Otrzymujesz też pomoc w dystrybucji zarówno w formie cyfrowej jak i tradycyjnej. Jednak coś za coś, oszczędzając czas, będziesz musiała zapłacić więcej za usługi zlecone przez daną platformę pomagającą niezależnym autorom. Warto więc porównać ich cenniki i warunki współpracy zanim zdecydujesz czy warto. Ja znalazłam takie:

  • Rozpisani.pl -  portal działa pod skrzydłami Grupy PWN. Pomagają ogarnąć wszystkie aspekty publikacji książki, łącznie z tłumaczeniem, promocją i dystrybucją w dużych księgarniach. Sama decydujesz z jakich usług chcesz skorzystać. Przydatną funkcją jest kalkulator ceny wydania książki. Co ciekawe, jeżeli chcesz możesz wydać nawet jeden jej egzemplarz. Niestety w porównaniu z pozostałymi platformami są najdrożsi, a honorarium autorskie wynosi 45% ze sprzedaży książki drukowanej i 55% ze sprzedaży wersji elektronicznej.
  • Wydać książkę - Tutaj również możesz dokonać wstępnej wyceny na stronie internetowej. Ciekawą opcją jest "druk na życzenie" czyli dopiero po zamówieniu przez klienta. 
  • Ridero - Oferuje bezpłatne: skład książki (choć mamy ograniczoną liczbę szablonów do wyboru), szablon okładki, wydanie i dystrybucję e-booka (z 0% prowizją dla Ridero). Ponadto dodatkowe płatne opcje, np. korekta, druk, itp.
  • Publikatornia - pomaga z wydaniu i dystrybucji e-booków oraz oferuje "druk na życzenie" i płatne usługi redaktorskie, graficzne i marketingowe. Za sprzedaż za ich pośrednictwem otrzymasz honorarium: 70% za e-booka i 30% za wersję drukowaną. 
  • Złote myśli -  wydają rożne poradniki. Pomagają w promocji książki oraz dają dostęp do programu partnerskiego. 
Z wyżej wymienionych przy wstępnej wycenie książki i analizie cen dostępnych opcji dodatkowych najkorzystniej wypadło Ridero; szczególnie jeśli planujesz wydać książkę w wersji elektronicznej. Choć minusem jest wysoki próg wypłaty - 200 zł. Dla porównania Rozpisani i Publikatornia wypłacają środki po zgromadzeniu 50 zł na koncie.

Jak widzisz korzystając z powyższych platform często będziesz musiała oddać część swojego honorarium, więc dobrze przemyśl decyzję o współpracy. Wspomniana na początku wpisu Magda Bębenek przekonuje, że nawet niedoświadczona osoba jest w stanie wydać zupełnie samodzielnie książkę i na niej zarobić. Ona sama jest przykładem takiego debiutującego autora, który odniósł sukces. Opisuje to w tym wywiadzie. Od kilku miesięcy zajmuje się też pomocą osobom zainteresowanym self-publishingiem. Odsyłam cię do źródła: Przedsiębiorczy Autor.


Czy współpracowałaś już kiedyś z jednym z powyższych serwisów i możesz podzielić się opinią o nim? A może wydałaś książkę w wydawnictwie i chcesz podzielić się tym doświadczeniem? Znasz inne, warte polecenia platformy dla aspirujących pisarzy? 
Podziel się!


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Niektóre linki na tym blogu są linkami partnerskimi, które mogą zapisywać pliki cookie w twojej przeglądarce.
Co to są linki partnerskie?

Zostaw swojego maila, powiadomię Cię o nowych postach

Copyright © 2014 Jolka potrafi... , Blogger
Do góry